IT-uitbesteding is een strategische keuze die steeds populairder wordt onder Nederlandse bedrijven. Door IT-taken over te dragen aan IT-leveranciers kunnen organisaties profiteren van kostenbesparing, flexibiliteit en expertise. Door de kosten en tijdsbesparing kunnen organisaties zich eindelijk focussen op kerntaken. Maar hoe werkt IT-uitbesteding precies? Waar moet je op letten? In deze blogpost leest u alles wat je moet weten over IT-uitbesteding. Hiermee kunt u voor uw eigen organisatie de afweging maken of IT-uitbesteding past bij u.
Wat is IT-uitbesteding
Bij IT-uitbesteding, ook wel IT-outsourcing genoemd, draagt een bedrijf (een deel van) de IT-werkzaamheden over aan een externe leverancier. Dit kan variëren van IT-support tot aan het beheren van de gehele IT-infrastructuur. Soms hebben organisaties zelfs meerdere IT-leveranciers onder contract vanwege gespecialiseerde kennis.
Met de toenemende complexiteit en afhankelijkheid van de IT kiest ongeveer 60% van de Nederlandse bedrijven ervoor om IT-taken uit te besteden aan externe IT-bedrijven. De verwachting is dat de populariteit van IT-outsourcing ook alleen maar zal toenemen in de toekomst.

De Voordelen van IT-Uitbesteding
1. Kostenbesparing
IT-uitbesteding verlaagt uw operationele kosten doordat loonkosten, wervingskosten en opleidingskosten vervallen. U betaalt alleen voor de IT-diensten die u daadwerkelijk gebruikt. Daarnaast is het vaak mogelijk om te profiteren van lage licentiekosten bij IT-uitbesteding partijen.
2. Geen Personeelsuitdagingen
Het vinden en behouden van gekwalificeerd IT-personeel is vaak een uitdaging. MEt IT-outsourcing hoeft u zich geen zorgen meer te maken over ziekte, vakanties of ander soort verlof. Een IT-uitbestedingspartner is verantwoordelijk voor het personeel en garandeert continuïteit in de IT werkzaamheden binnen uw organisatie.
3. Schaalbaarheid
Uitbesteding biedt flexibiliteit: u kunt opschalen tijdens piekmomenten en afschalen in rustige periodes, zoals vakanties. Hiermee houdt je grip op de kosten in rustigere momenten en garandeer je een goede bezetting in drukke periodes.
4. Focus op Kerntaken
Door IT-taken uit te besteden, kunt u meer capaciteit en aandacht schenken aan kerntaken en strategische doelen van uw organisatie. Hiermee wordt IT een ondersteunende factor in plaats van een bron van stress.
5. Toegang tot Gespecialiseerde Expertise
IT-bedrijven hebben diepgaande kennis op het gebied van IT, hierdoor kunt u vaak op een laagdrempelige manier vrijblijvend advies opvragen. Bij Zone IT hebben wij bijvoorbeeld uitgebreide kennis op het gebied van IT-governance, waardoor onze partners gratis advies kunnen ontvangen over IT-optimalisatie.
6. Betere Beveiliging en Privacy
Cybersecurity is een essentieel onderdeel van een IT omgeving. Het uitbesteden hiervan zorgt ervoor dat alle securitymeldingen worden opgevolgd en dat de IT-omgeving wendbaar blijft. Daarnaast kunnen IT-uitbesteders helpen met het naleven van wetgeving zoals GDPR en AVG.
Aandachtspunten IT-Uitbesteding
1. Verborgen kosten
Het kan voorkomen dat niet alle IT-uitbesteders transparant zijn over de kosten die kunnen ontstaan. Raadpleeg daarom regelmatig de contract- en SLA-afspraken. Zorg ook dat u periodiek in gesprek blijft met een accountmanager van de IT-leverancier om uw zorgen over de kosten te bespreken. Het kan namelijk zijn dat de huidige SLA niet meer voldoet aan de behoeftes van uw organisatie.
2. Verschil in Visie
Sommige bedrijven richten zich enkel op korte termijn winst. Hierdoor blijven structurele problemen bestaan en wordt de IT-omgeving niet geoptimaliseerd. Dit kan komen doordat de doelen van de leverancier niet aansluiten bij de doelen van de organisatie.
3. Communicatie
Bij remote IT-diensten gaat communicatie vaak via een ticketsysteem of per e-mail. Dit is vaak trager en onpersoonlijker aanvoelen. Steeds meer Nederlandse bedrijven kiezen bovendien voor buitenlandse IT-support diensten. Dit kan leiden tot taal- en cultuurverschillen in de communicatie, wat misverstanden kan veroorzaken.
4. Afhankelijk van leverancier
Bij volledige uitbesteden van de IT-omgeving moet de IT-leverancier altijd duidelijke kaders opgelegd krijgen. Zorg altijd voor een exitstrategie voor het geval de IT-leverancier failliet gaat, niet meer kan voldoen aan uw vraag of onderpresteert. Door duidelijke kaders en een exitstrategie voorkomt u dat de leverancier onmisbaar wordt voor het functioneren van uw IT-omgeving.
Conclusie
Steeds meer Nederlandse bedrijven kiezen voor een externe IT-leverancier om IT-taken uit te besteden. In deze blogpost hebben wij de redenen voor IT-uitbesteding opgesomd en potentiële valkuilen benoemd. Door IT uit te besteden kun je namelijk kosten besparen, personeel uitdagingen tegen gaan, flexibel op-en afschalen, focussen op kerntaken, toegang krijgen tot gespecialiseerde IT-kennis en zorgen voor betere beveiliging.
De valkuilen van IT-uitbesteding liggen echter in verborgen kosten, verschil in visie tussen leverancier en klant, slechte communicatie en afhankelijkheid van de leverancier. Door duidelijke afspraken te maken met de IT-leverancier kunnen misverstanden worden voorkomen en blijft de samenwerking transparant.
Bent u klaar om uw IT-processen te optimaliseren? Neem dan een gratis IT Scan bij ons af.